måndag, januari 19, 2009

Hjälp mot irritation vid rakning av bikinilinje?

Fråga hudterapeuten:

Hej!
Jag undrar lite över när rakar sig ''där nere''. Jag rakar bikinilinjen med vanlig rakhyvel (med aloe vera), och ibland vaxremsor. Men efteråt får jag alltid röda prickar och huden blir irriterad. Jag får också infekterade hårsäckar.
Vad ska jag göra för att slippa detta?

Hudterapeuten svarar:

Hej,
Tack för ditt mail. Jag vet att detta är ett ganska vanligt problem, vissa får det lättare än andra beroende på hur håren växer, och speciellt där nere då håren oftast är lite lockiga och håret har då svårt att hitta sin väg ut. Det du ska tänka på är att huden är ordentligt ren innan du börjar vaxa eller raka dig.

Mitt råd är att du försöker att bara vaxa, då blir håren lite tunnare och mjukare när de växer ut. Vid rakning blir man oftast mer irriterad då håren blir stubbiga och vassa.

Använd gärna kroppsskrubb 1-2 gånger i veckan för att hjälpa till att avlägsna döda hudceller och hjälpa håren hitta sin väg ut. Vänta ett par dagar om du precis vaxat.

Var noga med att smörja huden varje gång du duschat för att hålla den mjuk och smidig.


Kan rekommendera dig att prova denna kräm: The Art Of Shaving - Ingrown Hair Night Cream. Den hjälper till att motverka irritation och inåtväxta hår. Används som kur.

Inga kommentarer: