fredag, maj 29, 2009

Jag har dödat min dator!!

Igår dog - troligtvis - min dator...

Jag vet att man inte ska öppna dokument i mail som man inte verkligen vet att man kan lita på, men jag var lite tankspridd eftersom jag satt mitt uppe i en massa viktiga saker. Fick ett mail från UPS om en försändelse som inte kunnat levereras. Och eftersom jag väntar på en leverans från England från en ny leverantör trodde jag att det var den som strulade. Så jag öppnade det bifogade dokumentet i tron att det var någon form av fraktsedel för att kunna kontakta UPS om paketet - i samma sekund insåg jag att det inte kunde stämma! För det var inte vårt UPS-konto som leveransen skickats med, så hur skulle UPS kunna veta vilken adress de skulle maila till om det var problem? Då var det redan för sent...

Sen såg jag på under två minuter medans min dator togs över av ett trojanskt virus - hjälpte inte att jag försökte få igång anti-virus programmet eller stänga av uppkopplingen. Bakgrunden blev svart med en varningstext som blinkade. Min kollega försökte ladda ner program som kan rensa bort dem, men det hjälpte inte.

Idag går det inte att starta igång datorn alls, inte ens i felsäkert läge. Mitt enda hopp just nu står till min bästa väns lillebror som är otroligt duktig på datorer. Han räddade min hårddisk när min bärbara dator gick sönder i somras. Han kommer i eftermiddag med en massa "dataräddnings"-prylar. Hoppas, hoppas att det fungerar!

Otroligt korkat - det enda jag kan säga!

1 kommentar:

Elina - Den svenska blondinen sa...

Neeeej stackare! Hoppas verklige det löser sig...