torsdag, mars 10, 2011

Rensa

Håll koll på din sminkväska och rensa den lite oftare. Vi är duktiga på att samla på oss massa grejer och något jag personligen alltid har massa av är läppglans. Läppglans samlas och istället för att kasta det gamla så sparas dem automatiskt, eller är det bara lathet?

Igår fick jag en rejäl städpanik och gick igenom alla mina sminkprodukter och man blir lite smått chockad när man ser allt och inser att man bara använder 3-4 fyra av alla dessa grejer. Allt åkte ner i soppåsen och självklart vill man ju inte kasta allt men har man haft vissa grejer lite för länge så är det bäst och blunda och kasta bort det.

När det kommer till läppglans och mascaror så byter jag ut dem titt som tätt. Mascaran är ju en bra bakteriebov och den byts ut redan efter 3veckor, så en ny mascara varje månad är en bra invenstering. Läppglans samlar på sig gamla hudrester och bakterier så dem brukar jag byta ut ofta, så pass ofta att jag inte har koll på alla. Puderskuggor och puder överhuvudtaget håller sig väldigt bra men här måste man tänka på att rengöra applicerings borstarna ofta, ett tips är att rengöra sminkborstarna flera gånger i veckan för att hålla bakterier borta samt hålla bakterier borta från huden. Personligen använder jag mig av tre sminkborstar och dessa rengör jag varje kväll innan jag lägger mig, då hinner dem torka till nästa dag och är rena.

Det gäller inte bara att hålla koll på sina sminkprodukter, kom ihåg att även rengöra och lufta din smink necessär då och då.

Inga kommentarer: