söndag, mars 29, 2009

Yttorr och blank samtidigt?

Fråga hudterapeuten

Hejsan! Jag har varit på en del ansiktsbehandlingar där jag blivit informerad om att jag är yttorr. Jag använder därför Dermalogica fuktcreme varje kväll.

På dagen har jag en brunfärgad dagcreme från Clinique som jag blandar ut med en neutral dagcreme för att den inte ska bli för mörk. Jag har upptäckt att jag har blanka partier, i pannan, på sidorna av näsan samt på hakan. Detta är konstigt då jag är yttorr. Jag skulle vilja vara matt i ansiktet och tycker det är jobbigt att ha blanka ytor. Hur ska jag göra då jag delvis är yttorr och delvis har fet hy?

Tack på förhand!
MVH Elsa
Hudterapeuten svarar

Hej Elsa!
Eftersom du är yttorr så blir du blank. Ytorrheten ligger som en folie på huden, och dina talgkörtlar fungerar helt normalt, men eftersom det är en torr yta så får inte det riktigt smörja huden så då lägger det sig som en hinna. Det du ska göra är att peela huden 1-2ggr i veckan. Detta för att få bort yttorrheten samt bort med döda hudceller.

Glöm ej att fortsätta smörja huden, väldigt viktigt. Cliniqe i sig kan vara lite uttorkande, det kan vara en orsak.

Scrub: Ole Henrisken New Beginning Scrub, mild men effektiv scrub som exfolierar huden från döda hudceller och ger en fin lyster.

Lycka till!

Inga kommentarer: